Mielipide 5.4.2017, Keskisuomalainen

Se vahvistuu mitä vahvistetaan

Wilma on ohjelmisto, jolla koulu viestii kodille, kirjaa merkinnät ja arvosanat. Sillä seurataan myös poissaoloja: luvallinen, muu luvallinen, ennakolta sovittu, muussa koulun toiminnassa, selvittämätön, luvaton, myöhästyminen ja luvatta poistuminen.

Viestinnän yleisneuvo on, että kerro yhdeksän hyvää ja yksi kehittämisen kohde. Wilman luokituksessa on silti vain kaksi myönteistä asiaa, eli onnistuminen oppitunnilla ja esimerkillinen toiminta koulupäivän aikana.

Muuten se toimii ”rikosrekisterinä”. Näet päivittäin, milloin unohdit kirjan, laiminlöit yksittäisen tehtäväsi, käyttäydyit huonosti, kiusasit, tupakoit, rikoit sääntöjä toistuvasti, jouduit kasvatuskeskusteluun tai luokasta pois kesken tunnin.

Yksi ongelma on merkintöjen kaksoisteho: ne vaikuttanevat käytösnumeron lisäksi oppiaineiden arvosanoihin.

Wilma palkitsee kaikentasoisen negatiivisen käyttäytymisen huomiolla. Asiantuntijoiden mukaan on parempi jättää huomiotta se, mikä ei ole vahingoittavaa – vihon tai kynän unohdus ei tarvitse sitä huomiota, minkä se nyt Wilman ansiosta saa.

Havainnot voisi kääntää päinvastaiseksi (muistit tehdä tehtävän), tai tehdä Wilmaan osio, jossa oppilas palkitsee itseään (muistin tehdä tehtävän).

Wilma voisi kertoa läsnäolot. Silloin hän, jolla ei ole innostusta osallistua koulupäivään, onnistuisi kuitenkin oppitunnille saapumisessa. Hänet totutettaisiin tulemaan paikalle sovitusti, mistä on hyötyä myöhemminkin.

Myönteinen huomio vahvistaa, jatkuva kielteinen heikentää. Voisimme yhdessä miettiä, millaiset merkinnät lisäisivät lastemme ja nuortemme toivottua käytöstä ja toiminnanohjaustaitoja (aloitteisuus, joustavuus, toiminnan suunnittelu, tunnetaidot ja itsekontrolli).

Positiivistamalla Wilmaa kouluviihtyvyys voi parantua.

Väkivaltaan, toistuvaan nimittelyyn tai muuhun kiusaamiseen on tietysti puututtava, ja niistä ilmoitettava Wilmassakin.

Suvi Perttula
sivistyslautakunnan jäsen
vammaisneuvoston jäsen
kuntavaaliehdokas (vihr.)
Jyväskylä